Knowledge on Oral Cancer in a Group of Undergraduate Dentistry Students

Autores

  • Luan de Araújo Lopes Centro Universitário Unifas (Unime), Dentistry course. BA, Brasil.
  • Suzziane Silva Santos Centro Universitário Unifas (Unime), Dentistry course. BA, Brasil.
  • Taís de Araujo Lima Centro Universitário Unifas (Unime), Dentistry course. BA, Brasil.
  • Sheinaz Farias Hassam Centro Universitário Unifas (Unime), Dentistry course. BA, Brasil.
  • Juliana Cassol Spanemberg Universitad de Barcelona, Facultad de Odontología, Departamento de Odontoestomatología. Spain. Universidad Fernando Pessoa Canarias. Spain.
  • Jener Gonçalves de Farias Centro Universitário Unifas (Unime), Dentistry course. BA, Brasil. Universidade Estadual de Feira de Santana. BA, Brasil.
  • Juliana Andrade Cardoso Centro Universitário Unifas (Unime), Dentistry course. BA, Brasil.

DOI:

https://doi.org/10.17921/2447-8938.2022v24n1p35-41

Resumo

Abstract
Oral cancer is a multifactorial disease with a high occurrence rate considered to be an important public health problem. The knowledge of the Dentist is essential in the early diagnosis process, with preparation beginning since graduation to know the pathology, carry out accurate examinations, and act correctly in the face of suspected oral cancer cases. This study aimed to evaluate the knowledge of undergraduate students in Dentistry at a university regarding oral cancer and its risk factors. This was an observational, cross-sectional, qualitative and descriptive study, with use of forms on students from the 4th to the 9th semester. After data collection, the results were submitted for statistical analysis in the IBM SPSS2018 program. The total number of correct answers related to ten questions, nine with a single correct answer and one with six possibly correct answers. The correlation between the number of correct answers and the progress of the semesters (from the 4th to the 9th) was tested with Kendall's tau b coefficient. The analysis for each question used was performed by Fisher's exact test with Monte Carlo approximation. There was no significant difference (p = 0.334; rt = -0.093) in the evolution of knowledge surrounding the questions applied. In the analysis for each question, there was a significant difference in questions two and five (p = 0.000). The level of knowledge of dentistry students was considered good, needing improvement. It is essential to implement continuous educational measures throughout the course.

Keywords: Mouth Neoplasms. Oral Health. Delivery of Health Care.

Resumo
O câncer bucal é uma doença multifatorial com alta incidência, é considerado um problema de saúde pública. O conhecimento do cirurgião-dentista é fundamental no processo de diagnóstico precoce, está preparado desde a graduação para realização de exames precisos, conhecer acerca da patologia e agir corretamente frente aos casos suspeitos de câncer bucal. Este estudo teve como objetivo avaliar o conhecimento dos graduandos em Odontologia da UNIME Lauro de Freitas a respeito do câncer bucal e seus fatores de risco. Metodologia: Tratou-se de estudo observacional, do tipo transversal, qualitativo e descritiva, aplicando formulários a alunos do 4º ao 9º semestre. Após a coleta, os dados foram submetidos à análise estatística no programa IBM SPSS2018. O índice total de acertos relacionados a dez questões, sendo nove com uma única resposta correta e uma com a possibilidade de seis respostas corretas. A correlação entre o número de acertos e o avançar dos semestres (do 4º ao 9º) foi testada com o coeficiente tau b de Kendall. E a análise para cada questão empregada foi realizada pelo teste exato de Fisher com aproximação de Monte Carlo. Não foi observada diferença significante (p=0,334; rt=-0,093) na evolução do conhecimento sobre as questões aplicadas. Na análise para cada questão houve diferença significativa nas questões dois e cinco (p=0,000). O nível de conhecimento dos estudantes de Odontologia foi considerado bom, necessitando melhorar. É imprescindível a implementação de medidas educativas contínuas ao longo do curso.

Palavras-chave: Neoplasias Bucais. Saúde Bucal. Atenção à Saúde.

Biografia do Autor

Luan de Araújo Lopes, Centro Universitário Unifas (Unime), Dentistry course. BA, Brasil.

Dental graduate from UNIME University Centre of Agrarian Health Sciences

Suzziane Silva Santos, Centro Universitário Unifas (Unime), Dentistry course. BA, Brasil.

Dental graduate from UNIME University Centre of Agrarian Health Sciences

Taís de Araujo Lima, Centro Universitário Unifas (Unime), Dentistry course. BA, Brasil.

Dental graduate from UNIME University Centre of Agrarian Health Sciences

Sheinaz Farias Hassam, Centro Universitário Unifas (Unime), Dentistry course. BA, Brasil.

Dental Surgeon from UNIME University Centre of Agrarian Health Sciences.

Juliana Cassol Spanemberg, Universitad de Barcelona, Facultad de Odontología, Departamento de Odontoestomatología. Spain. Universidad Fernando Pessoa Canarias. Spain.

Professor at Universidad Fernando Pessoa Canarias UFPC. Post doctoral in oral medicine, University of Barcelona, Spain. PhD and MSc in clinical Stomatology, Pontifícia Catholic University of Rio Grande do Sul – PUC-RS, Porto Alegre, RS, Brazil. Certified Lasertherapy professional, UNINGÁ-SM, Santa Maria, RS, Brazil. Specialist in public health, UNINTER, Porto Alegre, RS, Brazil.

Jener Gonçalves de Farias, Centro Universitário Unifas (Unime), Dentistry course. BA, Brasil. Universidade Estadual de Feira de Santana. BA, Brasil.

PhD in Stomatology from the University of Paraíba. MSc and specialist in Oral and Maxillofacial Surgery and Traumatology from the State University of Pernambuco. Professor at the State University of Feira de Santana, Bahia, Brazil.

Juliana Andrade Cardoso, Centro Universitário Unifas (Unime), Dentistry course. BA, Brasil.

Professor at UNIME - College of Agrarian Health Sciences. MSc in Clinical Stomatology from the Pontifical Catholic University of Rio Grande do Sul - PUCRS. Specialist in Stomatology from UNIME - College of Agrarian Health Sciences. Certified Lasertherapy professional, UNINGÁ-SM, Santa Maria, RS, Brazil.

Downloads

Publicado

2022-03-22

Edição

Seção

Artigos